Sunday, February 1, 2009

Advantage of SuSu Ibu kepada baYi

"Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama 2 tahun genap, iaitu bagi mereka yang hendak menyempurnakan penyusuan itu." Surah al-Baqarah ayat 233

Teknologi moden cuba meniru dan merumus susu formula supaya menyamai susu ibu tapi sehingga kini, khasiat dan kebaikan susu ibu tidak dapat ditiru apatah lagi ditandingi!! here are some of the advantages. ::
1. mempengaruhi pembentukan fizikal dan mental anak2.
2. perkembangan dan pembesaran bayi yang sihat
3. Mengandungi semua khasiat dlm imbangan yanag betul
4. Kolostrum - susu pertama yang kekuningan- khasiat sgt tinggi- kandungan protein is 3 kali ganda melebihi susu biasa and mengandungi antibodi dan sel darah putih yang tinggi.
5. Kolostrum(imunisasi pertama)- mampu melawan jangkitan pelbagai penyakit like cirit-birit, selesema dan radang paru2. Itulah sbb ibu2 digalakkan kerap menyusui bayi waktu 1st2 dilahirkan utk bekalakan kolostrum yang secukupnya 4 baby.
6. Susu ibu-bersih-bebas dr bakteria.menganuding bahan anti kuman spt macrophages(membunuh bakteria,kulat dan virus)
7. mengandungi asid lemak docosahexaenoic(DHA) dan arachidonic acid(AA).bayi yang mengandungi DHA dan AA serentak lebih cemerlang di sudut memori,lebih mampu menyelesaikan masalah dan menguasai bahasa (bagus utk perkembangan otk dan saraf)
8. elakkan perut kembung-susu ibu mengandungi bifudus factor utk bantu bakteria istimewa Lactobacillus bifidus membiak dan menentang bakteria yg sbbkn perut kembung n cirit-birit.
9. tentang penyakit ekzema,lelah dan sembelit.
10. tersedia pd bila2 masa dan sentiasa steril. tidak pernah rosak.
11. dpt meningkatkan kecerdasan otak bayi dan bagus utk pertumbuhan sistem otak dan saraf.
12. risiko kematian bayi dan kanak2 kecil meningkat bg mereka yg tidak menyusu badan pd usia 3 bulan pertama. Mainly bcoz penyakit cirit-birit yg serius dan kekurangan zat mknn.UNICEf sudah mengenal pasti 7 cara berkesan menyelamatkan jutaan nyawa kanak2 dan slh satunya meningkatkan kadar penyusuan susu ibu di klngn ibu2.
13. mencegah kanak2 menghidap penyakit xeroftalmia @ rabun mlm.
14. dpt mencegah drpd penyakit alahan.
15. mengurangkan risiko terkena serangan taun yang serius.
16. bayi yg disusui ibu sekurang2nya 4 bulan jarang dijangkiti penyakit jangkitan dlm telinga(otitis media).
for more info, log on to www.susuanibu-pk.gov.my @ www.promom.org

Semua info di atas telah di sahkan melalui research2 yg dibuat oleh doktor2 dan professor2 di universiti luar negara.Jadi, utk melahirkan anak yang genius dan pejuang2 islam pd masa akan dtg, lahirkanlah generasi yang sihat dan kuat dimulai dgn menyusukan anak menggunakan susu ibu. Sesungguhnya Allah telah menyuruh para ibu menyusukan anak mereka selama 2 tahun spt yg tertera dlm Surah al-Baqarah. Tuhan telah menyediakan semuanya dan kita hendaklah menggunakannya. There will be benefit for every anugerah from Allah.

1 comment:

  1. another advantage yg sye terfikir is it is cheap and natural..xpyh nk bazirkan duit beli susu formula yg xbgus sgt tu..Allah dh bg kemudahan..guna je la..:D
    plus..me like free stuff!! not only free, but also sgt10 berkualiti.. hehehe..
    dunia sekarang ni, mne nk dpt benda yg free and berkualiti right?klo free @ murah pun, xberkualiti. udara ni pun, wlaupun free,tp dh ada pollution..
    SO!go future moms out there..lets fully used our free stuff!!!

    ReplyDelete